Dag 7 Enontekio – Honningsvåg- Nordkapp.

Een half uurtje eerder ontbijten. Volgens Garmin is het ruim 500 km naar Noordkaap. Als ik tijdens het ontbijt naar de overkant kijk staat op de display van de buurtsuper ook de tijd en de temperatuur. Vannacht is de temperatuur nog wat verder gedaald en de thermometer geeft nu 5 graden aan. Vandaag maar wat warmer aankleden.

Even voor half negen rijden we weg naar het noordelijkste puntje van Europa waar je zonder vliegtuig of boot naar toe kunt. Vandaag rijden we Finland weer uit en Noorwegen binnen.

De trol, het symbool van Noorwegen.

De eerste 200 km is het weer de E45 volgen. Het is nu wel meer oppassen voor rendieren. Regelmatig zien we ze in de berm of op de weg.

Het landschap verandert regelmatig van bos naar subarctische vegetatie en weer terug. Deze wisseling zal denk ik voornamelijk met de hoogte te maken hebben.

Opvallend is dat langs de E45 zo nu en dan de grond bedekt is met een laag geel zand. Het is soms net of je door de duinen van Noord-Holland rijdt. Waarschijnlijk zijn deze zandpakketten in het verleden door de gletsjers achter gelaten toen ze, door de stijgende temperatuur, smolten.

Bij de splitsing met de 92 blijkt achteraf dat ik de route er niet goed in had staan. In plaats van de 92 op te gaan blijven we op de E45 welke overgaat in de 93. Voor het genieten maakt het niet uit en zo komen we ook op de Noordkaap. Bij Alta komen we op de E6 langs het Porsangerfjord. Het is hier ook weer wat drukker op de weg. De weg daalt en stijgt en volgt de contouren van het fjord. Het is een feest om hier te rijden. Het zicht op het fjord is soms adembenemend en de vergezichten zorgen voor een brede glimlach.

De bomen hebben inmiddels definitief plaats gemaakt voor vegetatie van het subarctisch klimaat. Dit zijn nog steeds de koude buitengebieden van Europa. Je voelt dat de winter hier nooit ver weg is.

Terwijl de temperatuur wat schommelt en de zon z’n best doet om door het wolkendek te breken rijden we verder noordwaarts. Regelmatig zien we nu rendieren en af en toe moeten we stilstaan of langzaam rijden omdat ze op de weg lopen.

Bij de Noordkaap aangekomen blijkt de afstand geen 500 km te zijn maar zo rond de 400. Geen idee waar het aan ligt. Het weer is verrassend goed wat ook te zien is aan het aantal bezoekers. Veel campers, de nodige motoren en jazeker, fietsers. Uiteraard maken we de nodige foto’s drinken en eten wat alvorens we de souvenirshop ingaan waar ik een petje koop van de Noordkaap. Die kunnen we dan ook weer toevoegen aan de verzameling.

Het symbool van de Noordkaap.

Als we naar het hotel rijden zien we een roofvogel, waarschijnlijk een arend, die door meeuwen lastig gevallen wordt. De afloop kunnen we niet zien want we moeten door.

Als we in het hotel zijn blijkt het plaatsje Honningsvåg aardig toeristisch te zijn. Dat wil zeggen busladingen vol met Russen, Chinezen en hoe kan het ook anders Hollanders die hier een tussenstop maken voor een bezoek aan de Noordkaap.

Morgen een tour van een kleine 400 km langs de fjordenkust naar Sørkjosen Als het weer goed is dan wordt het volop genieten.

Inmiddels hebben we tot aan de Noordkaap al 2.885 km afgelegd.

Groeten Frans en Johan

Doe mee met de conversatie